dinsdag 2 juli 2013

Een eierkoek is geen rijstwafel



Bij deze bedank ik Sonja Bakker die het bedacht heeft dat de eierkoek goed in een afvaldieet past. Ik denk namelijk dat alle zakken eierkoeken (die ik aantref bij meisjes wanneer ik in de bibliotheek aan het studeren ben) aangekocht zijn met de reden dat deze een gezond tussendoortje zijn. 

Echter zit een eierkoek vol met suikers (vier suikerklontjes) en koolhydraten (verborgen suikers!). Waarom denk je anders dat die dingen zo veel lekkerder zijn dan die saaie en droge rijstwafels? Voor de eiwitten hoef je het sowieso al niet te doen, mocht je meer in die tak van voedingswaarden geïnteresseerd zijn.

Wat zou je eerder kiezen een stroopwafel of een rijstwafel? Nou die keuze hoef je dus niet te maken, want de calorie inname is gelijk aan elkaar. Zo'n 105 calorieën (eierkoek: 287 kcal per 100 gram). En dan kan ik uit ervaring (ja, ook uit eigen ervaring) spreken dat het vaak niet bij een enkele eierkoek blijft. Eierkoeken komen namelijk meestal in meervoud en die goed gevulde zak blijft je maar aangapen. Ook de suikers die snel gepiekt hebben laten je hongergevoel maar heel eventjes met rust. 

Weet je, ik vind eierkoeken ook heel erg lekker en koop ze ook af en toe. Blijf ze vooral kopen in het geval je wat te snoepen wil hebben, maar denk niet dat het een gezonde snack is. Gezonde snacks zijn nog altijd of die grauwe rijstwafels of rauwe groenten en stukken fruit, mits in kleine porties. Of een eiwitvol handje noten. Dit verzadigd langer dan de rijstwafels (rijstwafels zijn inderdaad laag in calorieën maar dit zijn wel snelle calorieën die je dus weer sneller een hongergevoel geven). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten