donderdag 4 juli 2013

Jay's Juices // Haarlemmerstraat









Ik zou graag een post willen maken over een plek waar je de lekkerste koffie kunt drinken temidden van een bevredigende ambiance. Desondanks maak ik toch maar een post over een zaakje waar ik altijd zo snel mogelijk weer uit wil lopen, máár dan wel met de lekkerste, gezondste en liefdevol klaargemaakte groente/fruit juice.

De eigenaar is een veel te vriendelijke man waar ik mijzelf elke keer erg ongemakkelijk bij voel. Terwijl andere gasten hele gesprekken voeren met hem en naar mijn mening in het zeer hoge 'schatje'-, 'knapperd'- en 'mooierd'-gehalte trappen, vraag ik mij elke keer weer af hoe lang het nog gaat duren voor mijn groente/fruit boost klaar is zodat ik het pand weer kan verlaten. 

Het zaakje zelf doet me denken aan verre landen waar ik nooit geweest ben, tropisch. Maar ook snel, als in: alles wordt snel afgehaald met een doekje maar ach de enige producten die het hier vies maken zijn groenten en fruit.

Jay, althans ik ga er vanuit dat dit zijn naam is, is een drukke maar erg goede sapmaker (of praatjesmaker). Er staan zo'n vijftig sapjes op zijn kaart die uiteenlopen van relatief normale sappen met sinaasappel, banaan en aardbeien tot hele groenteverzamelingen wat de kleur van je sap niet veel goeds doet maar je wel voorzien van een dagelijkse behoefte aan (vloeibare) groente. Allemaal gemaakt van verse producten. Mijn favorieten in een sap zijn selderij (sterk en pittige smaak), gember (mijn pittige lievelingssmaak) en spinazie (want dat voelt zo gezond aan).

Bovendien voelt Jay je feilloos aan. Zo liep ik laatst bezweet van het sporten het kleine zaakje in snakkend naar eiwitten en iets lekkers. Hij vroeg me of het allemaal wel goed met me ging. Ik had dorst naar veel groenten, dus maakte hij voor mij de Perfect Day met extra proteine daaraan toegevoegd. Hij zei dat, maar ik weet nog niet in welke vorm hij dat deed. Ik zat zelf aan eiwitpoeder te denken maar volgens mij was het een soort van eiwitrijk zaad (ehh). In ieder geval is het geen probleem als de keuze je te veel is. Jay kiest naar aanleiding van je gemoedstoestand wat goed voor je is!

De Haarlemmerstraat/dijk is naar mijn mening trouwens de leukste straat van Amsterdam om te winkelen en lunchen! Als je vanaf het Centraal Station de Westkant van Amsterdam inloopt ben je er zo. En dan begin je dus bij Jay's juice op nummer 14 en eindig je bij de lekkere koffie bij Two for Joy op de
Haarlemmerdijk nummer 182.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten