zaterdag 11 mei 2013

Basilichummus


De aftrap doe ik met een eenvoudige, zelfgemaakte basilicum hummus. En hoewel ik de kikkererwten uit een pot heb gehaald, blijven het gezonde peulvruchten. Je zou er ook voor kunnen kiezen om zelf gedroogde kikkererwten te wellen (8 uur lang!). Peulvruchten zijn gezond door de vele eiwitten die ze bevatten, maar ook zitten ze vol met vitamines en mineralen. Kikkererwten staan laag op de glycemische index (GI), wat betekent dat ze vallen onder de goede koolhydraten. Hoe lager de GI-waarden van de koolhydraten in het voedingsmiddel, hoe beter. Ik zal dit later nog eens beter uitleggen, want ik zal nu eerst het recept geven van de hummus.


















Voor de hummus heb je het volgende nodig:
een staafmixer of keukenmachine
kikkererwten (400 gram)
twee tenen knoflook
een scheut (basilicum)olijfolie
een beetje peper
een beetje zout
bosje basilicum
twee eetlepels sesamzaad (of twee eetlepels tahin)
en een halve citroen (want je hebt het sap hiervan nodig)

Om de hummus te maken hoef je geen geleerde te zijn, eigenlijk gooi je alles bij elkaar en laat je de staafmixer erop los. Wel is het handig om de olijfolie als laatste, naar eigen smaak bij de smeuïge dip te gooien. 

Om eerlijk te zijn was het de eerste hummus die ooit maakte, maar het lijkt me -en zo leert het internet het ook- dat je in plaats van de basilicum ook hele andere ingrediënten kunt toevoegen zoals paprika, aubergine of juist een rode peper voor een pitte smaak. Ook munt lijkt me goed te werken, voor een frisse smaak. Genoeg ideeën nog dus om het recept uit te breiden en veranderen. Iets wat ik zeker zal doen, want de hummus was goed gelukt!

Liefs Moon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten