woensdag 15 mei 2013

Pompoen Gember soep


Het is nog een beetje zoeken naar een manier van schrijven en recepten posten, maar ik hoop er gaandeweg wat duidelijks van te maken. Met mooie foto's van zowel ingrediënten als de uiteindelijke maaltijd. Van de soep van deze week heb ik echter alleen nog snelle telefoonfoto's, maar daar wordt de soep niet minder lekker van!

Hoewel ik op het moment geen staafmixer heb, heb de afgelopen tijd (toen ik er nog wel een tot mijn beschikking had) heel veel geëxperimenteerd met het maken van soep. Het is namelijk zo makkelijk en lekker en gezond en leuk. Ik heb ondertussen een paar favorieten, die ik telkens een beetje aanpas, om zo, zoals deze soep, tot de perfecte soep te komen. De basis van een soep is bijna altijd het zelfde:

30 gram ongezouten grasroomboter 
2 uien (grof gesneden)
2 tenen knoflook

In een diepe pan bak je de ui in de boter en gooi je de gesneden knoflook erbij, dit laat je heel even pruttelen tot de ui lekker zoet begint te ruiken. 


Voor de pompoensoep heb je de volgende extra ingredienten nodig:

1 grote flespompoen (of twee kleine)
1 zoete aardappel
1 flinke eetlepel sambal 
3 cm geschilde en gesnipperde verse gember
2 eetlepels kerriepoeder
2 eetlepels paprikapoeder
1 eetlepel kaneel
100 ml kokosmelk
1 bouillonblokje


De pompoen schillen is geen leuk werk, kijk uit voor je handen. De pompoen snijd je vervolgens in grove stukken. Ook de zoete aardappel schil je en deel je in tweeën. Dit doe je in de pan waar de ui en knoflook al heerlijke geuren aan het verspreiden zijn. 
Vervolgens gooi je water en het bouillonblokje bij de pan in zodat de stukken pompoen en aardappel net niet helemaal onder water komen te staan. 
Gooi de gember en de kruiden erbij en zet het geheel op laag vuur. Ongeveer naar een half uur kun je proberen om het geheel te pureren met de staafmixer. Ga daar net zo lang mee door tot de stukken groente veranderen in een dikke smeuïge soep. Tot slot roer je de de sambal en de kokosmelk er nog doorheen. 

Belangrijk bij deze soep is de smaak van de gember en de kaneel, die maken de soep toch net wat specialer!
N.B. Ik heb nog een andere soep war ik veel mee experimenteer en ik hoop die ook snel te kunnen plaatsen. Ingrediënten? Paprika, linzen en chorizo. Hmm.
Moon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten