vrijdag 11 oktober 2013

Hollandse stamp


Met de aanloop richting de winter, krijg ik steeds meer zin in Hollandse stampotten. Ik vervang daarbij de oer Hollandse kruimige aardappelen, waar eigenlijk niks oers aan is, gewoon door zoete aardappelen.  Vervolgens gooi ik daar een groente naar eigen smaak doorheen, of meerderen groenten, en/of een ui (dat heb ik dan weer van m'n vader geleerd). En klaar is mijn stampot.

Niet moeilijk dus. Vandaag met spruiten omdat ik deze er rauw zo mooi uit vind zien. Ja, ja, oog voor detail. Wat je voor deze specifieke spruitjesstampot moet doen zijn de harde konten van de spruiten eraf snijden en de spruiten tien minuten koken. Tegelijkertijd, voor zover dat tegelijkertijd mogelijk is, schil je de aardappelen en kook je ze tot ze zacht zijn. Onder het koken van de spruiten en aardappelen snijd je en bak je de ui met de uitgeperste knoflook.  Dit houd je vervolgens apart. Wanneer de aardappelen zacht genoeg zijn ga je ze tot puree stampen en stamp je vervolgens de spuiten mee. Tot slot roer je de kokosmelk, ui en knoflook erin mee.  En daar is dan je gezonde stamp! (Oja, ook lekker er nog bovenop: walnoten.)

Mijn vriend legde er deze keer -heel culinair- de aller lekkerste en sappigste hamburger bij, waar heel erg snel een recept van gaat volgen. 


Ik heb dus bedacht om bij stampot kwark te eten, een beetje zoals ze in India curt bij hun curry eten. Het verzacht en verfrist telkens na een zware aardappelhap. Zodra je peper en zout in de kwark gooit verandert je ontbijt zo in een deftige saus.

De ingrediënten voor de spruitjesstampot:
200 gram spruiten per persoon
twee gemiddeld grote zoete aardappelen per persoon
een ui
drie tenen knoflook
gehakte walnoten
50 gram kokosmelk per persoon

kwark met peper, zout en chilipeper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten