maandag 14 oktober 2013

Curry- en familytime


Van de week besloot ik dat ik graag even alle leden van het gezin bij elkaar wilde hebben. Zodra mijn moeder wist dat iedereen kon, vroeg ze mij een salade te maken voor bij het eten. Ik had natuurlijk allang bedacht dat ik zou gaan koken en daar was ze alleen nog maar blijer mee. Ookal was ik tijdens het voorbereiden wat geïrriteerd door de langs scharrelende familieleden in de keuken (ik ben een soort kook autist), het eten was lekker en dat vond niet alleen ik!


Ik maakte een curry geïnspireerd op de curries die ik gehad heb op Sri Lanka. Inclusief pappadum en curt (ofwel kwark) om te blussen. Door veel ingrediënten gaat er best wel wat tijd zitten in de voorbereiding.

Begin in ieder geval met de oven voor te verwarmen op 180 graden. Zet dan twee pannen water op. Een voor de geschilde zoete aardappel en een voor de schoongemaakte (even van de uiteinden ontdoen) sperziebonen. 
De kipfilets gaan 20 minuten de oven in. Ondertussen kook je de rijst, zodat je dat in ieder geval al klaar hebt staan. Dan snijd je de ui in stukjes, de witte onderkant van het citroengras in ienieminie stukjes en ook de paksoi zal eraan moeten geloven (het groene gedeelte vooral mee snijden trouwens!). Ondertussen na tien minuten zijn de aardappelen en sperziebonen wel klaar. Snijd de aardappelen in kleine blokjes. 

Dan komt het leukste:
Zet een grote wokpan op middelgroot vuur. Gooi er wat vet in (grasboter bijvoorbeeld) en laat de ui en knoflook fruiten. Wanneer de ui lekker zoet begint te ruiken gooi je de paksoi, citroengras stukjes en de koriander blaadjes erbij. Na vijf minuten wokken, gooi je de kokosmelk erbij en kruid je het geheel. Dat kan dus met een ordinaire, kant-en-klare currypasta maar ik doe het graag zelf met twee eetlepels kurkuma, twee eetlepels kerriepoeder, een blokje biologische bouillon  en twee eetlepels sambal. 

Het geheel laat je staan tot de kokosmelk dik begint te worden, dat kan wel een kwartier duren. In die tussentijd kun je optioneel de pappadums klaarmaken en/of de kip in kleine stukjes snijden. Wanneer de kokosmelk dik is geworden gooi de laatste ingrediënten erbij: de blokjes zoete aardappel, de boontjes, de linzen en de stukjes kip.

Serveer met de rijst, kwark en wat overgehouden koriander en geniet! 

Ingrediënten:

Een halve zoete aardappel per persoon
een paksoi
een blik linzen
sperziebonen
een halve kipfilet per persoon
een of twee uien
een stengel citroengras
koriander naar eigen smaak
3 knoflooktenen

Nog een keer de ingrediënten voor wie graag zelf de currypasta maakt:

50 gram kokosmelk per persoon
kurkumapoeder
kerriepoeder
blokje bouillon
sambal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten