dinsdag 10 september 2013

Rode groentesap met overwegend groene groenten


Het zat al een tijd in mijn hoofd: groentesap maken; maar dan wel met een staafmixer! Hoewel ik graag als basis vers geperste appelsap wilde hebben, werd het uiteindelijk water. Ik heb namelijk geen idee of appel na een staafmixerbehandeling er als sap uit komt te zien, zoals dat wel het geval is bij zo'n peperdure sapcentrifuge. 

Over de groenten die erin moesten zitten hebben ik evenwichtig nagedacht. Laat ze vooral sappig zijn (staafmixer bestendig) en tegelijkertijd wilde ik zoveel mogelijk groen. Groene groenten zijn namelijk een vooraanstaand soort want ze zitten vol met antioxidanten, vitaminen, mineralen en vezels. Als laatste wilde ik dat de sap goed zou vullen. Handje noten ernaast en mijn lunch zat er weer op.

Het was nogal wat aanklooien met de verhoudingen, maar de sap was zeker goed gelukt! Ik moet nog wel wat meer experimenteren met de sapjes om op perfecte recepten uit te komen. Zo zit ik te denken aan het combineren van groenten met fruit voor een zoetere smaak en denk ik aan extra toevoegingen zoals: lijnzaad, chiazaad, goji bessen, eiwitpoeder, gember, limoen, citroen. 
Overigens waren ditmaal de ingrediënten nog simpel:

(voor twee grote glazen sap)
een groot glas water
Een handvol spinazie
drie stengels bleekselderij
een halve rode biet (die de kleur snel deed verschieten!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten